Tip 1
Maar hoe ga je dat aanpakken als starter de hele groothandel meteen maar leegkopen.
Want die klanten verwachten immers dat jij kleuren hebt.
Nee, dat is niet nodig!
Dat is nogal een kostenplaatje, je kunt ook wat gerichter je inkoop doen.
Het begint met basiskleuren en afhankelijk van welk seizoen je start koop je nog wat extra kleuren.
Start je in het najaar, dan koop je natuurlijk wat goud en glitter. Het volgende seizoen vul je dat weer aan met andere kleuren die dan dat seizoen actueel zijn. En zo krijg je langzamerhand een hele collectie.
Tip 2
Het is handig als je iets aan de klant kan geven waar ze makkelijk alle kleuren die je in je salon hebt kan bekijken.
Denk bijvoorbeeld aan een kleurenring.
Je weet wel die staafjes met nagels eraan, handig want je kunt er altijd staafjes tussen uit halen of weer aan toevoegen.
En nog een voordeel: de klant kan deze ook boven de eigen nagel houden.
Het is altijd goed om even de kleur van de gellak bij de huidskleur te zien.
Tip 3
Geef aan het begin van de behandeling al de kleurenring(en) want sommige klanten hebben daar wat langere tijd voor nodig. Dus als jij klaar bent om te gaan lakken dan moeten ze toch echt de kleur weten.
Maar het is helaas een feit dat heel veel klanten keuzestress hebben.
Het is goed om eerst een richtlijn te vragen aan de klant. Gaan ze deze keer voor de lichte of donkere kleuren misschien een glitter of pastel. Want als je echt al je kleurenringen laat zien dan wordt het heel moeilijk kiezen voor de klant.
Tip 4
Het kan ook een goed idee zijn om wat kleuren weg te laten uit je aanbod.
Dat vind je vast geen leuke tip want je bent trots op al je kleuren.
Maar je maakt het je klant een stuk gemakkelijker als je iedere keer wat kleuren weghaalt. Je kunt dan bijvoorbeeld ieder seizoen even door al je kleuren heen lopen en daar een aantal van weghalen en deze het volgende seizoen weer aan toevoegen. Zo lijkt het ook alsof je steeds nieuwe kleuren hebt gekocht (besparingstip)
Tip 5
Een tip voor als de klant bij jou in de nagelstudio vertelt dat ze binnenkort een feest heeft.
Wellicht heeft de klant al een leuke feestelijke outfit gekocht en hoe leuk is het om daar een bijpassende kleur(en) bij uit te zoeken voor op de nagels.
In de salon kan ze wat foto's of videootjes maken van een aantal kleuren uit jouw collectie zodat ze thuis rustig kan kijken wat leuk is bij de feestkleding.
Tip 6
Dan nog een tip voor als je klanten hebt met keuzestress.
Maak een videootje van je kleurenringen en verstuur die met een appje voordat ze de afspraak heeft bij jou in de nagelstudio.
Voordeel: ze kan thuis rustig een kleur kiezen.
Tip 7
En dan als laatste tip en die vertel ik als ervaringsdeskundige wat mij een keertje is overkomen als nagelstyliste en waar ik flink de pest in over had. Ik had een keer (lang geleden) een vervelende ervaring met een klant.
De nagels waren klaar en ik ging de nagelriemolie aanbrengen. En toen zei de klant tot mijn grote verbazing je hebt er de verkeerde kleur opgezet.
Het was misgegaan met het aanwijzen op een lakwieltje. Dat is me daarna nooit meer overkomen want ik stel altijd de vraag:
Is dit de kleur die je bedoelt, vind je het mooi?
Meteen bij de eerste nagel en het eerste laagje gellak die je er op zet dus voor het uitharden. Dan kan het wat dat betreft niet meer fout gaan.
Maar het kan ook nog weleens tegenvallen bij een klant als ze de kleur op de eigen hand ziet. Geen probleem, je veegt deze eraf en laat de klant een andere kleur kiezen want de klant is koning (meestal)
Reactie plaatsen
Reacties